بانک مرکزی کاملاً بر بازار ارز مسلط است
تحلیل و اخبار بورس جهانی طلا,سکه وارزها
آموزش,تحلیل تکنیکال,فاندامنتال,طلا,سکه,بازار فارکس,قیمت طلا,نرخ دلار

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ضمن بیان کنترل موفق بانک مرکزی بر بازار ارز گفت: بانک مرکزی کاملاً قادر است نرخ ارز را آنگونه که بخواهد تعیین و کنترل کند.

بانک مرکزی کاملاً بر بازار ارز مسلط است

جمشید عدالتیان ، با اشاره به ثبات قیمتها در بازار ارز گفت: رشد قیمت دلار قبل از سال میلادی به علت مسافرتهای کریسمس طبیعی است، که در پی رشد تقاصا حاصل شد و این بازار طی این مدت به هیچ وجه دچار نوسان نگردید.

وی با اعلام عادی بودن وضعیت بازار ارز در موقعیت فعلی اظهار داشت: افت و خیز بهای دلار طی یک هفته گذشته در حد یک درصد بوده و 30 تومان بالا یا پایین و یا به عبارتی نوسان زیر 2 درصد روی قیمت ارز تأثیری ندارد، و بحران و التهابی در بازار ایجاد نمی کند.

این استاد دانشگاه با موفق خواندن عملکرد تیم اقتصادی دولت در تثبیت نرخ ارز بیان کرد: از زمانی که دولت جدید سرکارآمده به نظر می آید نرخ دلار سه هزار تومان را هدف قرار داده، و تثبیت نرخ دلار را پیرامون این مقدار به مرحله عمل رسانده است.

عدالتیان با اشاره به گفته معروف سیف در مورد کف قیمت بودن دلار تصریح کرد: در آن زمان وقتی که دلار به 2900 دلار رسید آقای سیف گفت که دلار به کف رسیده، آن موقع خیلی از فعالان اقتصادی درخواست تثبیت نرخ ارز را داشتند تا برنامه ریزی کنند، و از آن موقع تا کنون به نظر می رسد قیمت دلار در حول و حوش 3000 تومان با یک درصد بالا و پایین، حالت تثبیت را پیدا کرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با مسئول خواندن بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز خاطرنشان کرد: دولتها چه در دولت فعلی و چه در دولت قبلی قادر به کنتل نرخ ارز بوده اند، و این امر از دست بانکهای مرکزی خارج نبوده است، و هر نوع نوسانی چه التهابی و چه جهشی مسئولش بانک مرکزی بوده و این بانک به عنوان عرضه کننده ارز باید این مسئولیت را بپذیرد، و صحبت از مسائل مختلف مثل اینکه بگوییم اشخاصی در نوسانات بازار دخیل بوده اند بی فایده است.

وی درباره روند آتی بازار ارز نیز گفت: این امر بستگی به تصمیم دولت دارد که چه سیاستی را در پیش بگیرد، اگر مانند دولت قبل کسری بودجه ی خود را از طریق افزایش نرخ ارز تأمین کند مسلماً این بازار با التهاب همراه خواهد شد. چون نرخ ارزی که اعلام می شود نرخ صرافی است و نرخی صرافی را بانک مرکزی تعیین می کند. و این که آیا دولت باز تصمیم می گیرد که کسری بودجه خود را از طریق نرخ ارز جبران کند، که باز می توان شاهد افزایش نرخ ارز باشیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفتگو با سایت طلا افزود: اگر بخواهیم مسائل تورمی را در این باره در نظر بگیریم، مسائل بسیار پیچیده ایست و تعیین نرخ ارزی که تعیین کننده ی عرضه و تقاضا در بازار است باعث تورم نشود، یعنی اگر از طرفی تورم را دخیل دهیم در افزایش طبیعی نرزخ ارز مؤثر است، و از آن طرف هم افزایش نرخ ارز باعث تورم می شود، که ما در یک دور باطل قرار می گیریم، و به نظر می رسد با نوشته هایی متعددی که در چند ماه اخیر از اقتصاددانان می بینم سردرگمی عجیبی وجود دارد.

عدالتیان در عین حال تأ کید کرد: آنچه مسلم است این است که بانک مرکزی کاملاً قادر است نرخ ارز را طبق سیاست خود تعیین و کنترل کند و دقیقاً وقتی می بینیم که ارز در محدوده سه هزار تومان تثبیت می شود، نشان دهنده این است که بانک مرکزی هر موقع که بخواهد می تواند کنترل بازار ارز را در دست بگیرد، و قیمت ارز را تثبیت کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : سه شنبه 17 دی 1392برچسب:اتاق بازرگانی,بانک مرکزی,کریسمس,سیاست,قیمت ارز,
ارسال توسط پیمان معظمی